.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برگزاري مراسم روز جهاني موزه در گيلان

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان از برگزاري مراسم بزرگداشت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي همزمان با 30 ارديبهشت ماه جاري در موزه ميراث روستايي گيلان خبر داد.
اميد عزيزي در جلسه ميراث فرهنگي استان با اشاره به برگزاري مراسم بزرگداشت روز جهاني موزه اظهار داشت: اين موزه با همكاري پژوهشكده تحقيقات كاربردي فرهنگ ايراني دانشگاه تهران مي‌شود.
وي نمايش فيلم «موزه به روايت تصوير»، رونمايي از كتاب «خانه بهزادي» به عنوان چهارمين اثر معماري و علمي موزه و بازديد از موزه و افتتاح چهار مجموعه مسكوني روستايي و اجراي موسيقي محلي، بازي‌ها و نمايش‌هاي سنتي را از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم عنوان كرد.
مديركل ميراث فرهنگي گيلان با بيان اينكه در تاريخ مذكور بازديد از موزه ميراث روستايي استان رايگان است، خاطرنشان كرد: اجراي موسيقي زنده محلي، لافندبازي و برپايي سفره گيلاني از ديگر ويژه برنامه‌هاي اين روز است.
وي با اشاره به برنامه‌هاي موزه ميراث روستايي بيان داشت: با بيان اينكه مجموعه مسكوني حسني مربوط به جلگه غرب گيلان و يك مدرسه در جلگه مركز نيز در حال دوباره‌چيني است، خاطرنشان كرد: تمام اين مجموعه‌ها در ارديبهشت‌ ماه سال 90 همزمان با روز جهاني موزه و هفته ميراث‌ فرهنگي، افتتاح و به صورت رسمي به بهره‌برداري مي‌رسند.
عزيزي موزه ميراث روستايي گيلان را نخستين اكوموزه‌اي ناميد كه در ارتباط با معرفي تاريخچه و نوع فرهنگ و زندگي مردم در فضاي باز ايجاد شده است.
وي افزود: در اين موزه معيشت، كار، مسكن، صنايع‌دستي و انواع فضاهايي كه در يك حوزه خانوادگي روستايي وجود دارد.
مديركل ميراث فرهنگي از حضور استاندار، نماينده ولي فقيه در گيلان و محمود طالقاني بنياگذار موزه ميراث روستايي استان در مراسم مذكور خبر داد و افزود: در اين روز محقق‌داماد استاد حقوق دانشگاه شهيد بهشتي و رئيس گروه مطالعات اسلامي فرهنگستان علوم سخنراني دارد.
وي با اشاره به اينكه برنامه‌هاي روز جهاني موزه از 28 ارديبهشت ماه جاري آغاز مي‌شود، خاطرنشان كرد: 28 ارديبهشت روز جهاني موزه ثبت شده و بر اساس شعار ايكوم، روز موزه و خاطره نام گرفته است.
عزيزي همچنين از ايجاد و راه‌اندازي موزه تخصصي صنايع ‌دستي در رشت خبر داد و گفت: ايجاد اين موزه از جمله پيشنهادهاي اداره‌‌كل ميراث‌ فرهنگي گيلان در جريان سومين دور سفر استاني هيئت‌ دولت به استان در سال 89 بود.
موزه ميراث روستايي گيلان در زميني به مساحت حدود 260 هكتار در پارك جنگلي سراوان در كيلومتر 18 جاده رشت به تهران واقع شده است.
روستاهاي گيلان با همان حال و هواي سرشار از صفا، محبت، دوستي و انسانيت در موزه ميراث روستايي قرار گرفته‌اند و اين گذشته‌ پر‌خاطره و پر‌تجربه در اين موزه‌ حفظ شده و پيوند‌‌دهنده‌ نسل گذشته و حال و معرف گوشه‌اي از فرهنگ و تاريخ گيلان است.
در اين موزه روستايي گيلان انواع خانه‌هاي روستايي واچيني و دوباره‌چيني شده و از 9 حوزه‌ مختلف فرهنگي‌ ـ معماري استان كه خاطرات حدود 150 سال گذشته‌ را با خود به همراه دارند و نيز مشاهده‌ فعاليت‌هاي روستاييان آن زمان، بدون ترديد زندگي گذشته‌ نه چندان دور گيلان را زنده مي‌كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.438 seconds.